ترخیص کالا در اصفهان

ترخیص کالا در اصفهان

ترخیص کالا چیست؟

یکی از مهم ترین فرآیندهای گمرکی در امر صادرات و واردات کالا، ترخیص کالا از گمرکات است که باید توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی انجام گیرد. در واقع به طی کردن کلیه مراحل تشریفات گمرکی جهت دریافت مجوز خروج کالا از اماکن گمرکی فرآیند ترخیص کالا گفته می شود. این مراحل به طور کلی عبارتند از: تهیه، آماده ‌سازی و ثبت اسناد و مدارک به صورت فیزیکی و یا الکترونیکی و همچنین پرداخت کلیه هزینه ‌های مربوطه شامل مالیات، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان.

سازمان جهانی گمرک نیز در تعریف ترخیص کالا چنین بیان می کند: ” ترخیص کالا اقدامی از سوی گمرک است که به موجب آن کالاها اجازه ترخیص پیدا کرده و در اختیار اشخاص مربوطه قرار می گیرند. ” همچنین با توجه به بند “ث” ماده ۱ قانون امور گمرکی، ترخیص کالا به معنای خروج کالا از اماکن گمرکی بعد از انجام تشریفات گمرکی مربوطه است. فرآیند ترخیص در گمرکات کشور یکی از مسائل مهم تجارت بین الملل به شمار می آید و برای خیلی از تجار می تواند به امری پیچیده و مشکل تبدیل شود. بنابراین پیشنهاد می گردد که این امر حتما به کمک افراد آگاه و با تجربه در این حوزه صورت بگیرد تا از بروز مشکلاتی که ممکن است به خاطر عدم آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه به وجود آید، جلوگیری شده و در نتیجه چرخه ترخیص در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام برسد. از این رو شرکت بازرگانی اسپادانا آماده همکاری با تجار گرامی جهت ترخیص کالا در اصفهان و سایر نقاط دیگر کشور می باشد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

همانطورکه گفته شد ترخیص کالا را به عنوان یک فرآیند در نظر می گیرند چرا که دارای ورودی، خروجی و عملیات اجرایی مشخصی است. در فرآیند ترخیص، کالا به عنوان ورودی فرآیند، وارد گمرک می شود و بعد از انجام عملیات اجرایی بر روی آن، از گمرک خارج می گردد. عملیات اجرایی شامل ورود اطلاعات در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی (اظهار کالا)، ارزیابی کالا (درصورت نیاز و تشخیص گمرک)، کارشناسی کالا،  صدور شناسه پرداخت و پرداخت وجه پروانه است. در واقع بعد از این که محموله مورد نظر به وسیله کانتینرهای حمل کننده کالا به گمرک رسید، کالا در انبارهای مختص گمرک قرار می گیرد. سپس اسناد مربوطه توسط فروشنده کالا برای خریدار ارسال شده و خریدار و یا نماینده قانونی وی (ترخیص کار) با استفاده از این اسناد می تواند جهت دریافت قبض انبار و ترخیصیه و انجام امور مربوط به ترخیص کالا اقدام نماید. قبل از حضور در گمرک باید اطلاعات مربوط به ثبت سفارش از طریق درگاه اینترنتی در سامانه گمرک ثبت گردد، سپس ترخیص کار به همراه اسناد کامل و وکالت نامه قانونی در گمرک حاضر گردد و بقیه مراحل مربوط به ترخیص کالا را به ترتیب سپری نماید، تا به این ترتیب مجوز خروج کالا از گمرک را دریافت کند. در واقع در این مرحله تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص شکل می گیرد که نوع تشریفات گمرکی بر اساس اهداف واردات و صادرات کالا و همچنین نوع رویه گمرکی می تواند متفاوت باشد. گفتنی است رویه های گمرکی ترخیص کالا برای تسهیل امور و ترخیص کالا توسط هیئت وزیران تدوین شده و به وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و به طبع آن گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده ‌است.

ترخیص کالا در اصفهان

ترخیص کالا در ایران

مفهموم ترخیص کالا در ایران نیز به معنای آماده ‌سازی و ارائه اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم به منظور دریافت مجوز خروج کالا از گمرکات ایران است. این مجوزها شامل مجوز استاندارد، بهداشت، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و مخابرات، مبارزه با مواد مخدر، قرنطینه مرزی و قرنطینه نباتی و هر گونه مجوز الزامی دیگری است که برای ترخیص کالای مورد نظر نیاز خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است مجوز ضروری دیگری که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین‌المللی خود مبادرت کرده‌اند تعلق می‌گیرد مجوز وزارت راه است که خود شامل پرداخت هزینه۱۰٪ کرایه حمل کالا می ‌باشد. حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی، از مراحل پایانی ترخیص کالا در ایران است. ترخیص کاران زیادی در شهرهای مختلف ایران در حوزه‌ هایی همچون صنایع فلزی، شیمیایی، ماشین آلات، مواد اولیه و … فعالیت دارند. آنها معمولاً در گمرکات بنادر و فرودگاه‌ ها و یا مناطق آزاد متمرکز و مستقر هستند. شما از هر کجای ایران که قصد ترخیص کالای خود را داشته باشید می توانید با استفاده از خدمات این شرکت های بازرگانی معتبر کالای خود را در شهر و آدرس مورد نظر دریافت نمایید.

ترخیص در اصفهان

همانطور که گفته شد فرآیند ترخیص کالا یک امر تخصصی است و به دانش و تخصص بالایی نیاز دارد، اما علاوه بر این برای دریافت این مجوز باید صاحب کالا از کارت بازرگانی معتبری نیز برخوردار باشد، بنابراین تجار اصفهانی که قصد ترخیص در اصفهان را دارند و از دانش لازم و یا کارت بازرگانی برخوردار نیستند می توانند به شرکت بازرگانی اسپادانا مراجعه کرده و ترخیص کالای خود را به کارشناسان مجرب ما بسپارند. این شرکت به شما کمک خواهد کرد تا سفارش ترخیص کالای خود را به درستی به ثبت برسانید.

 کارشناسان ما در مرحله دوم با استفاده از اطلاعاتی شامل نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی، مدل، ارزش و وزن کالا اقدام به تنظیم و تکمیل اظهارنامه گمرکی شما خواهند کرد.

 در گام بعدی شما باید با توجه به نوع کالای خود مدارکی از قبیل فاکتور، پکینگ لیست، مانیفست بارنامه، گواهی بهداشت و دیگر مجوزهای لازم را تهیه نمایید، البته ترخیص کاران با تجربه اسپادانا می توانند به شما در تهیه مجوزهای مورد نیاز هم کمک نمایند.

 سپس در مرحله چهارم توسط کارشناس مربوطه تطابق اسناد و مدارک با کالای مورد نظر بررسی خواهد شد. در پایان، پرداخت وجه برای صدور پروانه ترخیص کالا انجام می گیرد و در نهایت مرحله کنترل نهایی که شامل کنترل نهایی درب خروج و اخذ مجوز بارگیری کالا و همچنین صدور بیجک خروج کالا از گمرک است صورت می گیرد.

ترخیص کالا در اصفهان

گفتنی است شرکت بازرگانی اسپادانا آمادگی لازم برای ارائه کلیه خدمات مربوط به ترخیص کالا از ابتدای فرآیند ترخیص تا پایان آن را خواهد داشت. این شرکت می تواند در این خصوص شما را به درستی راهنمایی کرده و راهکارهای لازم را به شما ارائه نماید.

مشاوره های تخصصی این شرکت در امر واردات و صادرات کالا به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند ترخیص کالا را در کمترین زمان ممکن و به درستی به انجام برسانید.

مشاوره رایگان
فارسی